Je kent het wel: je schrijft de nieuwe content voor je website, en bedenkt halverwege dat je er nog heel wat zoekwoorden in kan verwerken. De verleiding is groot om de tekst vol te gooien met zoekwoorden die belangrijk zijn voor je SEO-strategie. Toch raad ik je dat af: het is heel belangrijk om de leesbaarheid van je tekst en de gebruikerservaring niet uit het oog te verliezen.
Tip: vermijd ‘keyword stuffing’
Gebruik je teveel zoekwoorden in je tekst, dan heeft dat een negatieve invloed op je website. Het zogeheten ‘keyword stuffing’ maakt je content moeilijk leesbaar. Daar word je voor afgestraft door zoekmachines en kom je juist lager in de zoekresultaten te staan.
Wat is een leesbare tekst?
Een leesbare tekst is makkelijk te begrijpen door je doelgroep. Bovendien leest de tekst lekker weg en houd je de aandacht van je lezer vast. Ook wil je jouw boodschap goed overbrengen.
Waarom is readability belangrijk voor SEO?
Leesbaarheid is belangrijk voor SEO omdat zoekmachines steeds meer waarde hechten aan de gebruikerservaring. Wanneer je teksten goed leesbaar zijn, houd je de aandacht van je lezers vast en zorg je voor een positieve gebruikerservaring.
Dit leidt weer tot lagere bouncepercentages, meer betrokkenheid en wordt de sessieduur per gebruiker langer. Deze factoren zijn belangrijk voor zoekmachines. Je content wordt dan geïnterpreteerd als tekenen van kwaliteit en relevantie. Zo zal je website hoger in de zoekresultaten verschijnen.
Bovendien zijn leesbare teksten gemakkelijker te begrijpen en te delen op bijvoorbeeld social media. Dit kan leiden tot meer lezers en verwijzingen naar je website. Door je teksten leesbaar te maken, verbeter je dus niet alleen je kansen bij zoekmachines, maar ook bij de mensen die je website bezoeken. En dat is op z’n beurt weer goed voor je SEO-resultaten.
Hoe verbeter je de leesbaarheid van je teksten?
Je weet nu hoe belangrijk een leesbare tekst is. Maar waar moet je dan aan voldoen? Een goede tekst is:
- Duidelijk: je schrijft in duidelijke taal. Dat wil zeggen: zonder lange zinnen, vaktermen of andere moeilijke woorden.
- Gestructureerd: je gebruikt alinea’s, tussenkopjes en opsommingstekens, zodat de tekst overzichtelijk is. Belangrijke informatie wordt zo snel teruggevonden.
- Actief geschreven: ‘ze schreef deze tekst’ in plaats van ‘zij heeft deze tekst geschreven’. Dit maakt de tekst levendiger en interessanter om te lezen.
Om te zorgen dat je tekst vlot wegleest, kun je de tekst eens hardop voorlezen. Op die manier merk je haperingen of onduidelijkheden sneller op. Dit helpt je vervolgens om de leesbaarheid van de tekst te verbeteren
Tip: maak gebruik van Yoast
Yoast is een handige SEO-tool die je helpt om je tekst beter leesbaar te maken. Het analyseert je content en geeft je tips om het begrijpelijker te maken. De tool let bijvoorbeeld op zinslengte, tussenkopjes en actief taalgebruik. Yoast helpt je ook bij het gebruik van begrijpelijke taal en het vermijden van vaktermen. Het stimuleert je dus om je tekst goed op te bouwen, zodat het overzichtelijk en aantrekkelijk is voor je lezer.
Samen sparren over de leesbaarheid van je teksten?
Daar help ik je graag bij! Contact opnemen doe je hier.
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.